Succesul este un cuvânt care poate însemna lucruri diferite pentru diferiți oameni. Pentru unii, succesul poate însemna să devii bogat sau faimos. Pentru alții, să fie fericiți și mulțumiți de viața lor. Pentru alții, succesul poate însemna a ajuta la transformarea lumii într-un loc mai bun. Oricare ar fi definiția ta a succesului , trebuie să știi că unele reguli te pot ajuta să-l atingi. Sunt reguli bazate pe principii universale care și-au dovedit eficiența în timp. Dacă le urmărești cu consecvență și determinare, vei putea să te apropii din ce în ce mai mult de obiectivele tale și să-ți faci visele să devină realitate. Iată cele 7 reguli pentru succesul în viață.
1. Fii proactiv
A fi proactiv înseamnă a lua inițiativă, a-ți asumă responsabilitatea pentru viața ta și a acționa pentru a crea condiții favorabile succesului . Nu așteptați ca lucrurile să se întâmple de la sine, ci încercați să anticipați problemele și să găsiți soluții. Nu te lăsa influențat de circumstanțe externe, ci concentrează-te pe ceea ce poți controla: gândurile, emoțiile și acțiunile tale.
Proactivitatea se manifesta in diferite domenii ale vietii, atat personal cat si profesional.
În sfera personală , proactivitatea poate duce la rezultate precum:
- o mai mare satisfacție și împlinire personală;
- un management mai bun al stresului;
- relații interpersonale mai bune.
În domeniul profesional , proactivitatea poate duce la rezultate precum:
- succes în carieră mai mare;
- o mai mare satisfacție în muncă;
- o reputație profesională mai bună.
Iată cum să dezvolți o atitudine proactivă :
- învață să identifici obiectivele și prioritățile : când știi ce vrei să obții, ești mai motivat să acționezi;
- stabiliți-vă obiective realiste și realizabile : acest lucru vă va ajuta să rămâneți motivat și să nu vă pierdeți încrederea în sine;
- creați un plan de acțiune: când știți ce doriți să realizați trebuie să dezvoltați un plan pentru a-l realiza;
- învață să-ți gestionezi timpul eficient: timpul este o resursă prețioasă. Folosește-l cât mai bine;
- încercați să anticipați problemele: cu cât vă pregătiți mai mult, cu atât vă va fi mai ușor să faceți față provocărilor;
- nu-ți fie teamă să ceri ajutor: dacă ai nevoie de ajutor, nu ezita să întrebi pe cineva în care ai încredere.
Proactivitatea este o abilitate care poate fi dobândită și care merită dezvoltată (cu practică) atât la nivel personal, cât și profesional. Cu cât ești mai proactiv, cu atât vei putea să -ți controlezi viața și să-ți atingi obiectivele . Este o calitate importantă care poate avea un impact pozitiv asupra tuturor aspectelor vieții tale.
În domeniul antreprenorial, Gerardino Metallo și M. Teresa Cuomo, autori ai cărții Managerial Development for Businesses, sugerează abordarea FCS (Critical Success Factors). Această atitudine aduce cu sine o proiecție a companiei către o atitudine proactivă , element care caracterizează urmărirea dezvoltării.
Cheia succesului este, așadar, regândirea radicală a modului de desfășurare a activității antreprenoriale , promovând o redefinire și reorganizare a regulilor care ghidează funcționarea întregului panorama afacerilor. Aceasta este o atitudine proactivă care, după cum subliniază autorii textului, depășește cu mult simpla tensiune a organizațiilor productive spre îmbunătățirea constantă a drumului lor evolutiv pentru a-l alinia la profilul dinamic al scenariului de referință complex.
2. Începeți de la sfârșit
Începerea de la sfârșit este un principiu fundamental pentru succesul în orice domeniu al vieții . Înseamnă să ai o viziune clară despre unde vrei să ajungi și ce vrei să obții. Când ai o viziune clară, ai o direcție spre care să ținești și ești mai motivat să-ți atingi obiectivele .
Deci, mai întâi, definiți-vă obiectivele și asigurați-vă că acestea sunt INTELIGENTE, adică:
- Specific : trebuie definit clar și concis;
- Măsurabile : trebuie să fie cuantificabile, astfel încât progresul să poată fi monitorizat;
- Realizabile : trebuie să fie realiste și fezabile;
- Relevant : trebuie să fie important pentru tine și obiectivele tale de viață;
- Bazat pe timp : trebuie să aibă o expirare definită.
Notează-ți obiectivele și vizualizează-le des. Acest lucru vă va ajuta să rămâneți concentrat și vă va oferi motivația și direcția de a lua măsuri în concordanță cu viziunea dvs.
Și vorbind despre obiective, mi s-a părut foarte util să citesc Cambio gear , un text de Corrado Fois și Antonio Martina care explică cum, pentru a dura mai mult, trebuie să privești dincolo de obiectivele pe termen scurt . Ceea ce sugerează autorii cu referire la obiectivele SMART este să selectați o idee, să o scrieți și să o considerați un punct final .
3. Stabiliți priorități
Prioritizarea este una dintre cele mai importante abilități pentru atingerea obiectivelor tale : înseamnă să-ți organizezi timpul și energia în funcție de importanța și urgența sarcinilor tale. Nu te lăsa distras de lucruri irelevante sau secundare, ci concentrează-ți atenția asupra celor care te apropie de obiectivele tale. Utilizați instrumente precum liste, planificatoare, calendare sau aplicații pentru a vă planifica zilele și săptămânile. Învață să spui nu la ceea ce nu te servește sau te îndepărtează de succesul tău. Astfel iti vei putea organiza eficient timpul si energia, evitand sa-l irosesti in activitati care nu sunt importante sau urgente.
Pentru a stabili prioritățile ar trebui să luați în considerare doi factori:
- importanță : o activitate este importantă dacă contribuie la atingerea obiectivelor tale;
- urgență : o sarcină este urgentă dacă trebuie finalizată într-o perioadă scurtă de timp.
Odată ce luați în considerare acești doi factori, vă puteți împărți activitățile în patru categorii :
- importante și urgente : aceste sarcini sunt cele mai importante și trebuie îndeplinite în primul rând;
- important, dar nu urgent : aceste sarcini sunt importante, dar nu au un termen limită imediat și, prin urmare, pot fi programate pentru o perioadă ulterioară;
- nu sunt importante, ci urgente : aceste sarcini sunt irelevante pentru obiectivele noastre, dar trebuie îndeplinite oricum și, prin urmare, pot fi delegate sau automatizate;
- neimportante și neurgente : Aceste sarcini sunt de prisos și pot fi eliminate.
Pentru a stabili prioritățile în mod eficient, este important să:
- ai obiectivele clare : a ști ce vrei să obții te ajută să identifici activitățile care sunt cu adevărat importante;
- faceți o listă cu toate activitățile de desfășurat : acest lucru vă permite să aveți o imagine de ansamblu și să identificați activitățile care sunt cele mai importante;
- atribuiți o prioritate fiecărei sarcini : puteți utiliza o scară numerică sau o legendă simplă pentru a indica importanța și urgența fiecărei sarcini;
- planifica activitati pe baza prioritatilor : odata ce ai stabilit prioritatile, trebuie sa iti planifici zilele si saptamanile astfel incat sa dedici timpul necesar celor mai importante activitati;
- Învață să spui nu : trebuie să înveți să spui nu cererilor care nu sunt importante sau urgente. Acest lucru vă permite să vă concentrați energia asupra sarcinilor care sunt cu adevărat importante.
Iată câteva sfaturi suplimentare pentru prioritizarea eficientă:
- luați în considerare contextul în care vă aflați : prioritățile se pot schimba în funcție de situație. De exemplu, dacă aveți un termen limită, sarcinile urgente vor avea o prioritate mai mare;
- atribuiți o dată limită fiecărei sarcini : acest lucru vă ajută să rămâneți concentrat și să evitați amânarea;
- Urmăriți-vă progresul : acest lucru vă permite să vedeți cum progresați și să faceți orice modificări ale planului.
Stabilirea priorităților este un proces continuu care necesită angajament și disciplină. Este o abilitate care poate face o diferență în viața ta, permițându-ți să-ți atingi obiectivele și să trăiești o viață mai plină și mai satisfăcătoare.
4. Câștigarea și lăsarea oamenilor să câștige
A câștiga și a-i face pe oameni să câștige înseamnă să ai o atitudine pozitivă și proactivă , orientată spre rezultate și să cauți soluții care să fie avantajoase pentru tine și pentru ceilalți. Recunoașterea valorii și contribuției celorlalți alimentează crearea de relații bazate pe încredere și respect reciproc.
Învață să ai o viziune asupra lumii bazată pe colaborare și cooperare . Vedeți-i pe ceilalți ca parteneri, nu ca adversari și împărtășiți-vă resursele și cunoștințele, lucrând împreună pentru a atinge un obiectiv comun.
Amintește-ți să fii recunoscător pentru ajutorul pe care îl primești și să încerci să-l dai înapoi într-un fel. Gândește-te nu numai la interesul tău personal, ci și la cel al altora. Acceptați să sacrificați ceva pentru binele comun.
Iată câteva sfaturi pentru a pune în practică acest concept:
- învață să vezi lucrurile din punctul de vedere al altora : încearcă să le înțelegi nevoile și obiectivele;
- fii dispus să-ți împărtășești resursele și cunoștințele : nu fi egoist, ci ajută-i pe alții să-și atingă obiectivele;
- construiți relații bazate pe încredere și respect reciproc : fiți sincer și loial și tratați-i pe ceilalți cu bunătate și compasiune;
- gândește-te nu numai la interesul tău personal, ci și la cel al altora : fii altruist și generos și ajută-i pe alții atunci când au nevoie.
5. Aveți sinergie
Sinergia este un fenomen care apare atunci când două sau mai multe elemente, combinându-se, produc un efect mai mare decât suma efectelor individuale. A avea sinergie înseamnă exploatarea potențialului creativ care decurge din unirea unor oameni diferiți, dar complementari. Nu priviți diversitatea ca pe un obstacol sau o amenințare, ci ca pe o oportunitate și o resursă.
Încercați să integrați diferite perspective și abilități pentru a genera soluții mai bune decât ați putea găsi singur. Ascultă cu deschidere și curiozitate ideile altora și împărtășește-ți pe ale tale cu onestitate și generozitate.
La locul de muncă, sinergia poate fi creată prin colaborarea între diferite persoane care aduc cunoştinţele, abilităţile şi experienţa lor echipei. Diversitatea este un element esențial pentru sinergie. Atunci când oamenii au medii și perspective diferite, ei pot oferi noi puncte de vedere și soluții creative grupului .
Pentru a crea sinergie între diferite persoane este necesar:
- acceptați și apreciați diversitatea : este important să înțelegeți că diferențele nu sunt un obstacol, ci o resursă. Diferiți oameni pot îmbogăți echipa cu cunoștințele, abilitățile și experiența lor;
- Comunicați eficient : comunicarea este cheia sinergiei. Oamenii trebuie să fie capabili să comunice clar și înțeles.
Este interesantă reflecția pe care o relatează Claudio Belotti în cartea Învață să rezolvi conflictele . Conflictele apar din ciocnirea diferitelor percepții, obiective sau valori, atunci când persoanele implicate sunt hotărâte să obțină rezultatul dorit. Conflictul evidențiază pasiunea , voința, dorința puternică de a obține ceea ce îți dorești. Dar fii atent. În cadrul unei echipe, acest lucru ar putea fi pozitiv deoarece un conflict între două persoane, atunci când este util, generează întotdeauna sinergie între subiecți.
6. Reînnoiește-te
A te reînnoi înseamnă a-ți redescoperi forța, energia și motivația. Reînnoirea îți permite să menții un echilibru între cele patru dimensiuni ale vieții tale : fizică, mentală, emoțională și spirituală. Nu neglija niciunul dintre aceste zone ci încearcă să ai grijă de ele și să le dezvolți armonios. Fă-ți timp pentru tine, sănătatea, învățarea, pasiunile, valorile și scopurile tale. Străduiește-te să te îmbunătățești continuu în fiecare aspect al vieții tale.
Reînnoirea este un proces continuu care necesită angajament și dăruire. Dar este o investiție care merită făcută, pentru că îți permite să trăiești o viață mai plină și mai împlinită.
7. Fii recunoscător
A fi recunoscător înseamnă a aprecia ceea ce ai și cine ești. Recunoștința este una dintre cele mai puternice emoții pe care le putem simți. Când suntem recunoscători, ne simțim fericiți, mulțumiți și conectați cu ceilalți. Recunoștința poate avea un impact pozitiv asupra sănătății fizice și mentale , întărește sistemul imunitar, reduce stresul și îmbunătățește starea de spirit.
Nu iei succesele tale de la sine înțeles, ci sărbătorește-le și împărtășește-le altora. Când atingeți un obiectiv, este important să sărbătoriți succesul . Acest lucru vă ajută să vă recunoașteți eforturile și să vă simțiți mândru de ceea ce ați realizat.